Exploitatie van winkel en café

Museumwinkels en -cafés hebben de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt. Waar er eerder slechts een aantal artikelen te koop was in een hoekje bij de kassa, zijn de museumwinkels tegenwoordig ruim opgezet, met een uitgekiend assortiment exclusieve en originele artikelen. De winkel draagt zo niet alleen voor een belangrijk deel bij aan de omzet van uw museum, maar wordt ook door de bezoekers bijzonder gewaardeerd. Dit geldt ook voor het museumcafé, dat een onderdeel uitmaakt van de totaalervaring van de bezoekers. Een passend aanbod kan bijdragen aan het samenspel van boodschap en uitstraling van het totaalbeeld.

DOWNLOADS EN LITERATUURTIPS
Museumwinkels

In deze publicatie leest u over de rol en functie van museumwinkels. Wat verwacht u zelf van een winkel? Wilt u inkomsten genereren of het publiek informeren? Welke doelstellingen u ook ambieert, de vraag is hoe u in de praktijk het beste aan de slag gaat. Deze publicatie baseert zich op onderzoek, praktijkvoorbeelden en het betoog van experts om een antwoord te vinden op bovenstaande vragen.

Museumwinkels, Culturele Biografie Vlaanderen vzw, 2006

Een etalage geen depot

In 2011 hebben 10,2 miljoen mensen een of meer online aankopen gedaan en ruim 9 miljard besteed. De groei gaat onverminderd door, ook u kunt als museum online bezoekers bedienen met een webshop. Maar waar begint u: bij de keuze van de software, de selectie van de producten, de website en de winkel die er al zijn?
Wie nadenkt over museumwebshops, ziet dat de betekenis die het museum heeft voor de samenleving veel verder strekt dat het fraaie gebouw en de collectie binnen die muren. Wie nadenkt over museumwebshops, maakt onderscheid naar bezoekers en de 10 miljoen digital shoppers in Nederland. In de download leest u er meer over. Ook vindt u op het blog Cultuurenretail veel goede voorbeelden van passend aanbod voor museumwinkels.

Een etalage geen depot, museumwebshops.nl, 2011

Een museumshop in evolutie

De voorbije decennia heeft de museumwinkel een enorme evolutie ondergaan. De ontwikkeling van een stapel catalogi op een hoekje van de balie, tot een aparte, strategisch geplaatste winkel in het museum hangt nauw samen met het commercialiseringsproces dat musea de laatste jaren hebben ondergaan. De visie, aanpak en keuzes om tot een commercieel haalbare handelszaak te komen, verschillen echter van museum tot museum. In dit artikel leest u er meer over.

Artikel een (museum)shop in evolutie, LCM Museumpeil 37, 2012

CURSUS
Etaleren

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden. Raadpleeg voor het actuele overzicht in uw provincie de cursuspagina.

IEMAND SPREKEN?
Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen u graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar u zich bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met uw dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

Museumwebshops.nl
Ellen Groenveld
M 06 16 96 95 56
E ellen.groenveld@cultuurenretail.nl
cultuurenretail.nl/contact

Gerard Challa
M 06 10 92 20 48
E gerard.challa@museumwebshops.nl
I www.museumwebshops.nl 

Frans Beekwilder B.V. etalagematerialen (niet alle materialen zijn geschikt voor museaal gebruik)
T 020 – 623 32 22
E info@beekwilder.com
www.beekwilder.com

Verder praten

Museumvereniging
Hier vindt u informatie over facilitaire zaken bij de Museumvereniging.

LinkedIn
Hier vindt u meer collega’s met wie u van gedachten kunt wisselen Dutch Museumshopmanagers.