Website en sociale media

Sociale media zijn niet meer weg te denken. De jongste generatie kan niet zonder, en ontmoet elkaar vaker op digitale platforms dan daarbuiten. Belangrijk dus dat u als museum ook op die platforms wordt besproken! De ontwikkelingen gaan hard. We schetsen hier niet een opsomming van facebook, twitter, de voor-en nadelen en andere media zoals instragram, want per half jaar is een ander platform weer leading, en lopen u en wij het risico niet volledig te zijn. Probeer via cursussen bij te blijven, maar de belangrijkste tip is eigenlijk: haal jongeren in uw museum, vraag hoe zij communiceren, leer van hen over het opzetten van een digitaal evenement, en het promoten ervan via een digitaal platform. Let daarbij ook goed op hun en uw taalgebruik en doorzie het verschil. Wilt u hen als doelgroep serieus nemen? Geef ze dan ook echt een stem bij uw instelling.

Het onderwerp collecties online plaatsen vindt u op de pagina Collectie: registreren, documenteren en online plaatsen.

DOWNLOADS EN LITERATUURTIPS
Social media

Social media als Facebook, Twitter en LinkedIn zijn online netwerken waar interactie tussen de gebruikers centraal staat. Social media kunnen u veel opleveren. In de Frankwatching Collecties vindt u case studies, how to’s, recensies, reportages, strategie- en trendartikelen die u niet mag missen. Thematisch en overzichtelijk op een rij gezet door de redactie.

Museumpeil 36 Sociale media

Dit nummer van Museumpeil gaat over sociale media en alle mogelijkheden die dat voor musea biedt met aansprekende artikelen als Musea: vind ik leuk; Durf digitaal!; Museum Night Fever digitale promo; sociale media als middel tot participatie en Valt er wat te winnen voor musea op Twitter? valt er weer genoeg interessants te lezen in dit nummer van Museumpeil.

Museumpeil 36 Sociale media, LCM, 2011

Erfgoed en web 2.0

Inspirerende voorbeelden op Pinterest van Geschiedenis ZH van interactieve projecten en initiatieven op het gebied van erfgoed, musea, geschiedenis, bibliotheken, landschap en nog veel meer.

E-book Privacy? Dat maak ik wel uit!

Weet u op hoeveel plaatsen uw gegevens staan? Tientallen? Honderden? En weet u ook bij wie? En wat zij er mee doen? Zonder dat u het altijd door heeft laten we online onze digitale sporen na. Wilt u weer controle krijgen over uw digitale leven? Met dit eBook van BOEG (Baas Over Eigen Gegevens) zet u uw eerste stap naar een veilig en gecontroleerd digitaal leven, u krijgt zicht op uw gegevens online en u kunt er zelfs aan verdienen.

Leidraad publiceren op internet

In deze leidraad wordt een beknopt overzicht gegeven van de factoren en regels waar u rekening mee moet houden als u tekst, beeld of ander auteursrechtelijk beschermd werk gaat publiceren op de website van uw museum.

Leidraad publiceren op internet, NMV, 2010

Schrijven voor het web

In deze presentatie die gegeven is in 2007 door de huurwoordenaar bij Kunst & Cultuur Overijssel, komt kernachtig aan bod waar u aan moet denken wanneer u gaat schrijven voor het web.

Schrijven voor het web, de huurwoordenaar, 2007

CURSUS
Website en sociale media

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden, zoals zichtbaarheid op social media. Raadpleeg voor het actuele overzicht in uw provincie de cursuspagina.

IEMAND SPREKEN?
Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen u graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar u zich bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met uw dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

De Huurwoordenaar (webredactie, sociale media en cursussen)
T 026 384 24 46
info@huurwoordenaar.nl
www.huurwoordenaar.nl

Verder praten

Museumvereniging
Hier vindt u collega’s met wie u van gedachten kunt wisselen op het gebied van PR en Marketing.
De sectie PR en Marketing van de Museumvereniging bevordert de professionalisering van museummedewerkers op het gebied van public relations, marketing, communicatie, sponsoring, pers en publiek. De sectie tracht dit doel te bereiken door:
– Activiteiten te organiseren met actuele onderwerpen op bovenstaande werkterreinen
– Kennis en ervaring uit te wisselen op nationaal en internationaal niveau
– Een ontmoetingsplek te bieden voor haar participanten.