Het maken van een tentoonstelling

Een museum kan met behulp van de collecties het verleden tastbaar maken. Niet alles wordt zomaar neergezet, vaak wordt via thema’s gewerkt, en krijgt men permanente of tijdelijke tentoonstellingen. Het maken van een tentoonstelling is een heel proces, van idee tot eindproduct komt er veel bij kijken. Hieronder treft u handige achtergrondinformatie, checklists en contactpersonen om uw tentoonstellingen in de toekomst nog beter te maken

DOWNLOADS EN LITERATUURTIPS
Instructiefilm tips voor het inrichten van een vitrine: het neerleggen van objecten

Instructiefilm tips voor het inrichten van een vitrine: een 3D-compositie

Instructiefilm tips voor het presenteren van museumobjecten: blikgeleiding

Een tentoonstelling maken

Deze syllabus is een samenvatting van de cursus ‘Een tentoonstelling maken’ die de beginselen van informatie-overdracht door middel van museale presentaties (vaste en tijdelijke tentoonstellingen) behandelt. Hierin komen zowel communicatieve als technische en organisatorische aspecten van tentoonstellingen aan bod. U vindt praktische informatie in de bijlagen, de literatuurlijst en de adressenlijst.

Een tentoonstelling maken, MHP, 2005

Kort en Krachtig – 50 tips voor goede museumteksten.

Goede teksten helpen de museumbezoeker bij het begrijpen, waarderen én genieten van museumcollecties. In alle musea treft men informatieve teksten: Maar zijn het goede teksten? Vaak zijn ze te lang, te ingewikkeld of slecht leesbaar vormgegeven. Kort en krachtig is bedoeld voor alle schrijvers van museumteksten. Het bevat een theoretische onderbouwing waarom de ene aanpak beter is dan de andere en er wordt uitgelegd hoe om te gaan met bijvoorbeeld leesbaarheid, oogbewegingen, leesafstand, lettertypen en kleurcontrasten.
Deze publicatie is te bestellen bij uitgeverij Waanders.

Schrijf eens een tekst in een museum

In deze deels verouderde publicatie verneemt u hoe het publiek in een museum leest, welke verschillende teksten er in een museum zijn en welke schrijfstijlen er zijn. Daarnaast ziet u voor welk type letter u kunt kiezen, daarbij gelet op de leesbaarheid en welke letters en teksten goed passen in de sfeer van uw museum. De teksten van nu zijn veel korter, lange lappen tekst die je staand moet lezen schrikken af. Denk goed na over welke boodschap u aan de bezoeker wilt overdragen en hoe u deze het best kort en bondig overbrengt. Communicatie is geen eenrichtingsverkeer, vraag de bezoeker om zijn/haar mening en om interactie middels bijvoorbeeld een reactiemuur.

Schrijf eens een tekst in een museum, MVG, 1997

Van idee tot tentoonstelling

Deze publicatie is een praktisch handboek voor ‘amateur’-tentoonstellingsmakers. Het geeft hen een steuntje in de rug en helpt hen om gemakkelijker het gewenste resultaat te bereiken. Bovendien biedt het boek Van idee tot tentoonstelling, een handzaam overzicht aan iedereen die wil weten hoe het proces van tentoonstellingen maken verloopt. Stap voor stap wordt dat proces uit de doeken gedaan: van het plannenmaken en voorbereiden tot en met het evalueren en opruimen. Elke stap is voorzien van nuttige lijstjes, handige tips en verrassende voorbeeldfoto’s.

De totstandkoming van tentoonstellingen in 10 stappen

In dit handige stappenplan leest u in 10 stappen waar u aan moet denken bij de totstandkoming van tentoonstellingen. Meer diepgaande informatie vindt u in bovenstaande syllabus ‘Een tentoonstelling maken’.

Tentoonstellingen in 10 stappen, LCM, 2017

Museumgoed

MuseumGoed is een platform voor deling en hergebruik van tentoonstellingsmaterialen binnen de museale sector.
Voor tentoonstellingen en projecten worden door musea en organisatoren doorlopend allerlei tentoonstellingsmaterialen ingekocht, ontworpen en gebouwd (sokkels, wanden, vitrines, schermen, verlichting, etc). Deze materialen verdwijnen na afloop vaak langdurig in een opslag, of zelfs in de afvalcontainer. En dat is raar, aangezien er bij andere partijen (instellingen, organisatoren, ontwerpers, kunstenaars) net zo doorlopend een behoefte bestaat aan deze materialen. Voor zoekende partijen zijn die materialen op dat moment echter onvindbaar of niet (meer) beschikbaar. MuseumGoed brengt vraag en aanbod, behoefte en beschikbaarheid, van dergelijke materialen bij elkaar en zorgt ervoor dat de tentoonstelling-sector efficiënter om kan gaan met de spullen die er toch al zijn. Met dat doel beheert MuseumGoed een collectieve voorraad museale tentoonstellingsmaterialen.

Tentoonstellingsanalyse

Deze tentoonstellingsanalyse kunt u zelf invullen bij uw bestaande tentoonstellingen of laten invullen door iemand die geen bemoeienis heeft gehad bij de totstandkoming van uw tentoonstelling. Wanneer een buitenstaander op deze manier kijkt, kunt u daar veel van leren. Deze analyse is ook te gebruiken als een checklist voor uw nieuw te maken tentoonstelling en dan met name voor de inhoud en structuur.

Tentoonstellingsanalyse, KCO, 2011

Veranderde overdrachtsvormen in musea

In dit artikel geeft Marcel Wouters u een overzicht van overdrachtsvormen in musea, als een typologie die zich opbouwt in de tijd. Daarnaast vindt u ook de nieuwere overdrachtsvormen die door technische ontwikkelingen mogelijk zijn.

Veranderde overdrachtsvormen, Marcel Wouters Ontwerpen, 2002

Werkwijze tentoonstellingsontwikkeling

Bij een nieuwe inrichting is het vaak de eerste keer dat een museum een ontwerper in huis haalt. Ontwerpers kunnen behoorlijk kostbaar zijn en dus is het noodzakelijk het proces efficiënt te laten verlopen. Maar wat kunt u van ontwerpers verlangen en wat verlangen zij van museummedewerkers? In dit artikel krijgt u een beeld van hetgeen u van ontwerpers kunt verwachten en wat ontwerpers van u verwachten.

Werkwijze tentoonstellingsontwikkeling, LCM, 2005

Voorbeeldcontract vormgever

In dit voorbeeldcontract, dat u kunt gebruiken om uw eigen contract op te stellen, leest u meer over waar u op moet letten bij het afsluiten van een contract met een externe vormgever.

Voorbeeldcontract vormgever, Agnes Vugts, 2008

Het organiseren van een groepstentoonstelling

In veel gevallen is een museum verantwoordelijk voor de uitvoering van een tentoonstelling. Maar het initiatief kan ook uitgaan van de kunstenaar zelf of van een groep kunstenaars. Het tonen van werk is cruciaal voor elke kunstenaarspraktijk en het is van belang om hierin eigen initiatief te tonen. Aangezien het vak van curator niet iets is wat iedereen ‘komt aanwaaien’ is dit Infoblad een handreiking voor het zelf organiseren van een groepsexpositie.

Het organiseren van een groepstentoonstelling, Cultuur-Ondernemen, 2011

CURSUS
Tentoonstellen

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden, zoals het maken van een tentoonstelling, etaleren en tentoonstellingsteksten schrijven. Raadpleeg voor het actuele overzicht in uw provincie de cursuspagina.

IEMAND SPREKEN?

Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen u graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar u zich bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met uw dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

ZieSO culturele producties
Sophie Olie
T 06 – 53 67 00 45
sophie@zieso-producties.nl
www.zieso-producties.nl

Studio Louter (tentoonstellingen)
T 020 6702044
E info@studiolouter.nl
I www.studiolouter.nl

Novitas Heritage (erfgoedpresentatie)
T 06 43 26 99 23
E info@novitasheritage.com
I www.novitasheritage.nl

KOSSMANN.DEJONG (exhibit architecture)
T 020 42 08 890
E info@kossmanndejong.nl
I www.kossmanndejong.nl

TEKSTEN VOOR MUSEA
Annemieke Schors
M 06 – 10 16 66 44
E annemieke@tekstenvoormusea.nl
I www.tekstenvoormusea.nl

Norma de Goederen
M 06 – 53 51 49 00
E norma@tekstenvoormusea.nl
I www.tekstenvoormusea.nl

Toink creatie
Barbe Messing
M 06 – 15 38 38 10
E info@toinkcommunicatie.nl
I www.toinkcreatie.nl

Verder praten

Museumvereniging
De sectie Publiek & Presentatie
 van de Museumvereniging heeft als doel het bevorderen van de professionalisering van museummedewerkers die werkzaam zijn op het terrein van museumpresentaties, -educatie en publieksbegeleiding. De instellingen waar deze participanten werkzaam zijn, zijn lid van de NMV.

LinkedIn
Hier vindt u collega’s met wie u van gedachten kunt wisselen op het gebied van tentoonstellen. LinkedIn groep Museum-Exhibits.