Winkel en café
Inkomsten uit verkoop
Museumwinkels en -cafés hebben de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt, zij maken onderdeel uit van de totaalervaring van de bezoeker. Waar er eerder slechts een aantal artikelen te koop was in een hoekje bij de kassa, zijn de museumwinkels tegenwoordig ruim opgezet, met een uitgekiend assortiment exclusieve en originele artikelen. De winkel draagt zo niet alleen bij aan de omzet van de organisatie, maar wordt ook door de bezoekers bijzonder gewaardeerd. Dit geldt ook voor het museumcafé, een kopje koffie is het ideale moment om de ervaring te overdenken. Een passend aanbod in winkel en café, kan bijdragen aan het samenspel van boodschap en uitstraling van de organisatie.
Voor het verbeteren van een museumwinkel kan naar twee aspecten gekeken worden: 1. Het gedrag van de bezoekers, waar kijken zij? Hoe lopen zij? Hoe lang verblijven zij in de winkel? 2. De inrichting van de winkel zelf. Is er voldoende ruimte? Is het aantrekkelijk om naar te kijken? Is het voldoende overzichtelijk? Sluit het aanbod aan bij het thema?
Downloads en literatuurtips

Museumwinkels
In deze publicatie lees je over de rol en functie van museumwinkels. Wat verwacht je zelf van een winkel? Wil je inkomsten genereren of het publiek informeren? Welke doelstellingen je ook ambieert, de vraag is hoe je in de praktijk het beste aan de slag gaat. Deze publicatie baseert zich op onderzoek, praktijkvoorbeelden en het betoog van experts om een antwoord te vinden op bovenstaande vragen.

Culturele Biografie Vlaanderen vzw, 2006
Ontwikkeling van de museumshop
Wie nadenkt over museumwebshops, ziet dat de betekenis die het museum heeft voor de samenleving veel verder strekt dat het fraaie gebouw en de collectie binnen die muren. Wie nadenkt over museumwebshops, maakt onderscheid naar bezoekers en de 10 miljoen digital shoppers in Nederland.
De voorbije decennia heeft de museumwinkel een enorme evolutie ondergaan. De ontwikkeling van een stapel catalogi op een hoekje van de balie, tot een aparte, strategisch geplaatste winkel in het museum hangt nauw samen met het commercialiseringsproces dat musea de laatste jaren hebben ondergaan. De visie, aanpak en keuzes om tot een commercieel haalbare handelszaak te komen, verschillen echter van museum tot museum.

Website, 2020

museumwebshops.nl, 2011

LCM Museumpeil 37, 2012
Neem contact op met een adviseur
De consulenten van het LCM helpen je graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar je je bevind vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met de dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.
Of zoek een leverancier
Ben je op zoek naar een bedrijf dat je kan helpen, kijk een op deze leveranciers pagina. Daar tref je betrouwbare bedrijven die gespecialiseerd zijn in musea en erfgoed.