Website en sociale media
Ben je digitaal goed te vinden?
Sociale media zijn niet meer weg te denken. De jongste generatie kan niet zonder, en ontmoet elkaar vaker op digitale platforms dan daarbuiten. Belangrijk dus dat je als museum ook op die platforms wordt besproken! De ontwikkelingen gaan hard. We schetsen hier niet een opsomming van facebook, twitter, de voor-en nadelen en andere media zoals instragram, want per half jaar is een ander platform weer leading, en lopen jij en wij het risico niet volledig te zijn. Probeer via cursussen bij te blijven, maar de belangrijkste tip is eigenlijk: haal jongeren in je museum, vraag hoe zij communiceren, leer van hen over het opzetten van een digitaal evenement, en het promoten ervan via een digitaal platform. Let daarbij ook goed op hun en jouw taalgebruik en doorzie het verschil. Wil je hen als doelgroep serieus nemen? Geef ze dan ook echt een stem bij jouw instelling.
Het onderwerp collecties online plaatsen vind je op de pagina Collectie en Informatie: Spoorboekje Digitalisering Erfgoedcollecties.
Downloads en literatuurtips

Social media
Social media als Facebook, Twitter en LinkedIn zijn online netwerken waar interactie tussen de gebruikers centraal staat. Social media kunnen je veel opleveren. In de Frankwatching Collecties vind je case studies, how to’s, recensies, reportages, strategie- en trendartikelen die je niet mag missen. Thematisch en overzichtelijk op een rij gezet door de redactie.
Sociale media zijn niet meer weg te denken. Zie onder op een rij wat er allemaal aan downloads is.

Erfgoedhuis, 2022

Net wat meer achtergrondinfo nodig over Social Media? Download dan de Handout Social Media.
Erfgoedhuis, 2022
Online vindbaarheid vergroten met SEO en SEA
Met search engine optimization (SEO) kun je ervoor zorgen dat bezoekers jouw website beter kunnen vinden in zoekmachines zoals Google. In het onderstaande artikel van Cultuurmarketing lees je een aantal basislessen over SEO en SEA.

Cultuurmarketing, 2014
Museumpeil 36 Sociale media
Dit nummer van Museumpeil gaat over sociale media en alle mogelijkheden die dat voor musea biedt met aansprekende artikelen als Musea: vind ik leuk; Durf digitaal!; Museum Night Fever digitale promo; sociale media als middel tot participatie en Valt er wat te winnen voor musea op Twitter? valt er weer genoeg interessants te lezen in dit nummer van Museumpeil.

LCM, 2011
Erfgoed en web 2.0
Inspirerende voorbeelden op Pinterest van Geschiedenis ZH van interactieve projecten en initiatieven op het gebied van erfgoed, musea, geschiedenis, bibliotheken, landschap en nog veel meer.
Leidraad publiceren op internet
In deze leidraad wordt een beknopt overzicht gegeven van de factoren en regels waar je rekening mee moet houden als je tekst, beeld of ander auteursrechtelijk beschermd werk gaat publiceren op de website van jouw museum.

Erfgoed Gelderland, 2018
Schrijven voor het web
In deze presentatie die gegeven is in 2007 door de huurwoordenaar bij Kunst & Cultuur Overijssel, komt kernachtig aan bod waar je aan moet denken wanneer je gaat schrijven voor het web.

DE HUURWOORDENAAR, 2007
Cursusaanbod
Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden. Bij de contactgegevens van de provinciale consulent vind je ook het cursusaanbod per provincie. Daarnaast wijzen we je graag op de pagina Verdieping op de site erfgoedvrijwilliger.
Neem contact op met een adviseur
De consulenten van het LCM helpen je graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar je je bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met de dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.
Of zoek een leverancier
Ben je op zoek naar een bedrijf dat je kan helpen, kijk eens op deze leveranciers pagina. Daar tref je betrouwbare bedrijven die gespecialiseerd zijn in musea en erfgoed.
Museumvereniging
Hier vind je collega’s met wie je van gedachten kunt wisselen op het gebied van PR en Marketing. De sectie PR en Marketing van de Museumvereniging bevordert de professionalisering van museummedewerkers op het gebied van public relations, marketing, communicatie, sponsoring, pers en publiek. De sectie tracht dit doel te bereiken door:
– Activiteiten te organiseren met actuele onderwerpen op bovenstaande werkterreinen
– Kennis en ervaring uit te wisselen op nationaal en internationaal niveau
– Een ontmoetingsplek te bieden voor haar participanten.