Gastvrijheid

Welkom jij, u, gast!

Een gastvrije ontvangst is een belangrijke start van het bezoek aan jouw museum. Dat begint al bij de baliemedewerker, maar daar houdt het natuurlijk niet op: de gastvrijheidsbeleving breidt zich als het ware in cirkels uit naar de andere delen van je museum, inclusief alle medewerkers, de buitenruimte, directe omgeving en wijze waarop je organisatie zich presenteert op internet en via sociale media. Wanneer je weet wat jouw bezoekers verwachten bij binnenkomst kunt je daar goed op inspelen. ‘Ken je klant’ is een belangrijk uitgangspunt voor het vergroten van de gastvrijheid. Dat geldt zowel voor de uitstraling van de organisatie als voor de inhoudelijke keuzes die gemaakt worden bij thema’s van tentoonstellingen en activiteiten. Gastvrijheid en marketing liggen direct in elkaars verlengde. Hieronder wat hulp en tips.

Downloads en literatuurtips

deanna-j-3GZlhROZIQg-unsplash

Cursusvideo Gastvrijheid

Een goede indruk is belangrijk voor de ervaring van de museumbezoeker. In deze videocursus legt Renata Haring uit hoe en wanneer je gastvrijheid in kunt zetten in ieder onderdeel van de klantreis. Deze video biedt praktische handvatten waarmee je een goede indruk op je bezoekers achter kunt laten en geeft duidelijke voorbeelden van hoe gastvrijheid wel en niet kan worden toegepast.

Rondje_downloadpaars

Erfgoedhuis Zuid-Holland, 2022

Bezoekers als VIP’s

Dit boekje biedt een aantal praktische uitgangspunten waarmee de gastvrijheid van je eigen organisatie verder versterkt kan worden. Er wordt ingegaan op de entree als cruciale plek voor gastvrijheid, gastvrijheid in cirkels, verwachtingen van je bezoekers en de gast als klant.

Rondje_downloadpaars

Gelders Erfgoed, 2011

Checklist Gastvrijheid

Met deze handige checklist kun je zelf snel kijken hoe het gesteld is met de gastvrijheid in jouw museum. Je kun hem ook gebruiken wanneer je bij een collega-museum op bezoek gaat, het kan je op ideeën brengen om je eigen gastvrijheid te vergroten.

Rondje_downloadpaars

Gelders Erfgoed, 2011

Bezoekvoorwaarden

Er zijn grote verschillen in de manier waarop musea huisregels toepassen. Bij de een mag je wel op de trap zitten en bij de ander sommeert een beveiligingsmedewerker dat je moet opstaan. ‘Waar staat dat dan?’, vraagt dan de assertieve bezoeker. Het antwoord is: in de bezoekvoorwaarden. Zo ligt formeel vast wat een bezoeker wel en niet mag doen. En dat is voor de bezoeker, maar vooral ook voor het personeel veel prettiger. De voorwaarden worden onder nummer gedeponeerd bij de plaatselijke Kamer van Koophandel of per griffie van de arrondissementsrechtbank waaronder het museum valt.

Rondje_downloadpaars

Museumvereniging, mei 2018

Balie en suppoost: klantvriendelijk beveiligen

In deze syllabus staan talloze tips en adviezen over het klantvriendelijk benaderen van je bezoekers terwijl je oog houdt voor de veiligheid van collectie, gebouw en bezoekers.

Rondje_downloadpaars

Gelders Erfgoed, 2008

Draadstaal, de suppoost

Een voorbeeld van hoe het niet moet!

Cursusaanbod

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden. Bij de contactgegevens van de provinciale museumconsulenten vind je ook het cursusaanbod per provincie. Daarnaast wijzen we je graag op de pagina Verdieping op de site erfgoedvrijwilliger.

Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen je graag persoonlijk verder. Afhankelijk van je provincie vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met de dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

Of zoek een leverancier

Ben je op zoek naar een bedrijf dat je kan helpen, kijk eens op deze leveranciers pagina. Daar tref je betrouwbare bedrijven die gespecialiseerd zijn in musea en erfgoed.

Museumvereniging

De Museumvereniging ondersteunt o.a. het bevorderen van de professionalisering van museummedewerkers die werkzaam zijn op het terrein van museumpresentaties, -educatie en publieksbegeleiding. Zie voor meer info de site van de  Museumvereniging.

LinkedIn

Gastvrijheid loont, dat geldt voor iedere onderneming waar mensen elkaar ontmoeten, on- én offline. De groep Het Gastvrijheidsgilde is een onafhankelijk platform voor professionals dat zich ten doel stelt gastgerichtheid in Nederland te verbeteren. Of het nu gaat om een gast, klant, relatie, bezoeker of patiënt: de glimlach bij de persoon tegenover je is een bevestiging van wederzijds genoegen in het bezoek of de samenwerking. Dat is niet alleen leuk, maar het vormt tevens een van de belangrijkste aanleidingen tot meer omzet en rendement.

Menu

Naar de inhoud springen